–
L’Ajuntament de Gandia ha aprovat inicialment el pressupost municipal de 2026, que ascendeix a 108 milions d’euros (enfront dels 103,8 milions de l’any anterior), amb un increment de més de 4 milions.
Aquest és qualificat de el més ambiciós de la seua història, centrat en una forta aposta inversora i en les polítiques centrades en les persones. El document serà remés al Ministeri per a l’informe preceptiu abans de la seua tramitació final al Ple.
Pressupost Expansiu i Rècord d’Inversions
Pressupost Total: 108 milions d’euros.
Partida d’Inversions: Es duplica, passant de 9 milions (2025) a 20 milions d’euros (18,4% del total).
Mobilització Global: En total, Gandia mobilitzarà al voltant de 130 milions d’euros, incloent 60 milions addicionals d’altres administracions i fons (Next Generation, Edificant, etc.).
Gestió Econòmica: L’Ajuntament assegura que continuarà sense endeutar-se i reduirà el seu deute al ritme acordat amb el Ministeri.
Projectes d’Inversió Clau (2026)
L’alcalde, José Manuel Prieto, ha destacat tres grans actuacions:
Cinc Grans Pilars Centrats en les Persones
El pressupost s’articula sobre cinc eixos principals:
1.- Una ciutat per viure i conviure millor:
Serveis Bàsics: Incrementa un 10,4% (fins a 23 milions) per reforçar la neteja, recollida de residus i manteniment (Pla Respecte).
Pla de Vials: 1,5 milions d’euros.Seguretat: Creix un 5,3%, amb la incorporació de càmeres de videovigilància.
2.- Una ciutat que cuida de les persones:
Esport: Augment del 90% (6,2 milions €), amb prop d’un milió d’euros (987.000 €) per a millorar instal·lacions esportives.
Sanitat: Creix un 100%, reforçant el programa Radars i ampliant un 37% la iniciativa Parlem.
Habitatge: Adquisició d’un edifici amb huit habitatges (700.000 € del Pla Adha).
Educació: Augment del 17% (i 32% segons la primera tinenta d’alcaldia) per consolidar programes com Patis Oberts i ‘Com Sona l’ESO’, i millorar el manteniment dels centres.
Igualtat: Creixement del 41% en l’àrea de Dona.Impuls dels sectors econòmics:Comerç: 735.480 euros per ajudes i iniciatives (Alcem Persianes, Renovem Comerç).
3.- Impuls dels sectors econòmics:
Turisme: Més de 2 milions d’euros (4% més) per a promoció i activitats.
4.-Cultura i patrimoni com a senyals d’identitat:
Cultura: Creix un 18,3% (fins a 1 milió d’euros).
L’IMAB augmenta un 28%.Cofinançament de les obres del Palau Ducal (1,5% Cultural).
5.- Una ciutat sostenible i preparada davant l’emergència climàtica:
Reforç del cicle integral de l’aigua.Nou sistema d’alerta davant inundacions.Impuls a energies renovables i millora del contracte de parcs i jardins.
Declaracions
José Manuel Prieto (Alcalde): “Aquests pressupostos reflecteixen una Gandia que continua avançant, que planifica, que no improvisa, que atrau inversions i que genera confiança”.
“Alícia Izquierdo (1a Tinenta d’Alcaldia): “Són uns comptes realistes, moderadament expansius i pensats per donar resposta a les necessitats de la ciutat.”




