El baròmetre d’opinió del Centre d’Investigacions Sociològiques (CIS) del passat mes d’octubre, fet en els dies posteriors al referèndum, manté el PP com a primer partit amb una estimació de vot del 28% i 3,8 punts per sobre del PSOE, que es queda en un 24,2%.
Els dos partits majoritaris baixen unes dècimes, però la variació més significativa es produeix a Units Podem i les seues confluències, que perden gairebé dos punts respecte a l’enquesta feta tres mesos abans, i a Cs, que experimenta un augment de tres punts i aconsegueix el seu millor registre des de les generals del 2015.
El líder polític nacional més ben valorat és Alberto Garzón, coordinador federal d’IU, amb una nota de 3,85 punts, seguit del president de Cs, Albert Rivera, amb 3,75, i de Pedro Sánchez (PSOE), amb 3,61 punts.
El president Mariano Rajoy rep una qualificació de 3,02 punts, per sobre del secretari general de Podem, Pablo Iglesias, que només recull una nota de 2,67.
L’enquesta es va fer entre el 2 i l’11 d’octubre, després del referèndum independentista del dia 1 i recollint en les últimes dates la declaració d’independència que va fer el president Carles Puigdemont i que va suspendre en el mateix discurs del dia 10.
D’altra banda, la independència de Catalunya ha irromput com a segon problema nacional en el baròmetre, en el qual l’atur torna a figurar com la preocupació majoritària, però marcant la seua cota més baixa des de l’inici de la crisi econòmica.
En concret, l’atur és citat en un 66,2% dels qüestionats, mentre que en un 29% figura la independència de Catalunya que, en el baròmetre anterior únicament s’esmentava en el 7,8% i era el novè problema.