30 C
Gandia
Dijous, 11 agost, 2022

L’Ensemble Eidos actua al Monestir de la Valldigna

L’Ensemble Eidos actua al Monestir de la Valldigna

– Aquest dimecres a les dotze, a l’Almàssera del Monestir de la Valldigna, actuarà l’ensemble Eidos.

Aquest concert és un dels últims actes dels programats per al 2021 per part de la Mancomunitat de la Valldigna, amb col·laboració de la Conselleria de Cultura. La programació d’aquest any ha servit per a consolidar l’aposta per fer del cenobi valldignenc un centre cultural de primer ordre. El cicle de música medieval i les activitats desenvolupades al seu voltant, no sols tenen un públic consolidat, sinó que estan sent notícies en la major part de les revistes especialitzades de l’estat espanyol, així com d’estrangeres.

La resta de programació també ha destacat per la seua qualitat i per l’acceptació per part del públic, que ha exhaurit les entrades en la majoria dels actes. Per aquest dimecres les components de l’Ensemble Eidos, presenten el seu programa Confidències.

El grup és una formació de duo amb la mezzosoprano Andrea Trueba acompanyada de Marian Rosa Montagut al piano, les quals proposen un recorregut per la música, sovint oblidada, creada per dones compositores.

El programa pren com a punt de partida les obres de Maria Malibran i Pauline Viardot, filles totes dues de l’importantíssim cantant, compositor i multifacètic músic d’origen sevillà, Manuel de Pópulo Vicente García (1775-1832). Maria i Pauline van gaudir d’un gran prestigi en vida nos sols com a cantants sinó també com a compositores, morint molt jove Malibrán, prop dels 28 anys.

Amb aquesta proposta Eidos s’uneix a la celebració del 200 aniversari de Pauline Viardot, nascuda en 1821 la qual gaudiria, al contrari que la seua germana Maria, d’una gran longevitat que li va permetre dedicar-se a la música durant anys.

Al costat del repertori de totes dues autores s’ofereix una panoràmica del que va ser la música composta per dones abans, durant i després del seu temps, amb obres escrites per compositores de les quals gairebé no es disposa de dades biogràfiques com és el cas, per exemple, de Ninette Nicolò, al costat d’altres més conegudes com les valencianes Claudia Montero o Matilde Salvador.

Un concert per gaudir i per reconéixer un repertori, que en un ambient tradicionalment tan dominat pel patriarcat més exasperant –recordem que fins no fa molts anys a la Filharmònica de Berlín i la de Viena estava prohibit l’accés a les dones– fa justícia a una sèrie de dones compositores, les quals mereixen estar de forma «normalitzada» en els programes de concerts.

Articles relacionats