La Casa de la Marquesa acull l’exposició «Estètica Republicana a València»

– Estètica republicana a València. Innovacions i pervivències (1931-1939)

– La Casa de Cultura de Gandia acull del 9 d’abril al 9 de maig aquesta exposició itinerant del MuVIM, que mostra d’una forma didàctica l’art d’un període històric amb una efervescència artística interessant i d’indubtable rellevància cívica.

El regidor delegat de Cultura de Gandia, Nahuel González, acompanyat del Cap d’exposicions del Museu Valencià de la Il·lustració i de la Modernitat, el MuVIM, de la Diputació de València, Amador Griñó, ha presentat aquest matí la mostra “Estètica republicana a València. Innovacions i pervivències (1931-1939)” i que s’inaugurarà el pròxim divendres 9 d’abril a la sala d’exposició de la Casa de Cultura Gandia. Hi romandrà oberta fins al 9 de maig.

“És una exposició que ve a valorar l’art que es va fer durant un període concret de la nostra història al País Valencià. Jo crec que el període republicà s’ha treballat des de diferents vessants històriques i culturals, però l’artística molta gent la desconeix; ens transportarà a una altra època estigmatitzada per la guerra o dictadura posterior, però d’una expressió artística molt important, de llibertat creativa, sense censures, amb influència de l’avantguarda europea. Cal agrair al MuVIM que ens haja portat aquesta mostra a la ciutat”. González ha explicat, a més, que es presenta la mostra coincidint amb la setmana que es commemora la proclamació de la República, el 14 d’abril.

Així, en aquesta exposició es mostren cartells, i reproduccions de molta qualitat, amb les mesures reals, d’obres datades entre el 14 d’abril de 1931 i l’1 d’abril de 1939, és a dir, des de la proclamació republicana fins a la fi de la Guerra Civil.

Cal destacar, la dimensió cívica dels materials artístics reproduïts. De fet, abans de la proclamació de la Segona República ja existia, a València i sobre la resta del solar hispà, una efervescència artística que podria rebre els apel·latius de moderna o rupturista. Més tard, durant la vigència del període republicà i cenyim-nos al camp de l’art figuratiu, juntament els llenguatges influïts per l’art déco i/o dels plantejaments avantguardistes europeus, pervivien tradicions molt ancorades en èpoques passades: els nous governants no van imposar un sol cànon artístic ni una política cultural dirigista.

Instaurat el franquisme, a Espanya es van continuar observant algunes estètiques que s’havien considerat rupturistes als anys trenta, per bé, que aquell exercici de modernitat només es donara, fonamentalment, en àmbits del règim comandats per nacionalsindicalistes induviats: una mena d’herència residual que alguns falangistes enaltiren.

“El MuVIM tenim una component didàctica important sempre a les nostres exposicions. En aquest cas, proposem diverses reflexions a partir de l’art: Partint del patrimoni propi de la Diputació, l’hem completat, amb aquelles coses que fan referència al període republicà. Hi veurem les avantguardes europees com influencien, les pervivències d’art anterior, l’art feixista i republicà (més a l’esquerra)… Són les pinzellades necessàries per a fer una reflexió de l’art en aquest moment, amb totes les connotacions de creativitat i llibertat d’expressió… L’exposició ha de valorar-la el visitant i traure les seues pròpies conclusions”, ha explicat Griñó.

Com a museu més actiu de la Diputació en aquest àmbit artístic (i més visitat de la ciutat de València), el MuVIM s’ha imposat com a obligació que totes les produccions circulen al nostre territori d’una manera o una altra.

Finalment, Griñó ha avançat que s’està treballant en un altre projecte com l’exposició fotogràfica amb imatges originals i inèdites de Pierre Verger, un dels pares de la fotografia, corresponents als seus viatges per la València republicana.

Et Pot Interessar