24.2 C
Gandia
Dimecres, 31 maig, 2023

Adeu a les quarantenes

– Sanitat elimina des del dilluns els aïllaments per a casos asimptomàtics i lleus de Covid

– La mesura ha sigut acordada pels tècnics de Sanitat de les comunitats autònomes al costat del Ministeri, és un pas més cap a la ‘gripalització‘ de la Covid

A partir d’ara, les quarantenes només seran obligatòries per a la població vulnerable i quedarà en mans del personal sanitari imposar-les o no segons els símptomes o el nivell de risc de cada persona. El nou protocol entrarà en vigor en tot just sis dies, dilluns que ve 28 de març i s’aplicarà sempre que els indicadors d’utilització de serveis assistencials es troben en nivell baix, segons ha dit aquest dimarts el Ministeri de Sanitat en un comunicat publicat després de la reunió.

Si que continuaran sent obligatòries les quarantenes en els entorns de risc, en concret en les residències de majors i als hospitals. En els geriàtrics els aïllaments duraran cinc dies i finalitzaran transcorregudes 24 hores sense símptomes. D’altra banda, en l’àmbit hospitalari, els aïllaments també tindran una duració de cinc dies, i només es donaran per finalitzats quan el pacient reba un resultat negatiu en una prova diagnòstica.

La recomanació per als contagiats serà seguir mesures preventives com la utilització de màscara en tots els àmbits i evitar contacte amb persones de risc. En els àmbits vulnerables, com a centres sanitaris assistencials o sociosanitaris, es podran implementar mesures específiques d’aïllament i control.

D’altra banda, també s’eliminen de manera general les proves. Seran els professionals sanitaris els qui, sota el seu criteri, ‘prescriuran’ els test PCR o d’antígens després d’una valoració clínica, atesos els símptomes i al perfil del pacient, però no seran preceptives davant totes les sospites de casos.

Aquestes estaran dirigides a persones vulnerables (majors de 60 anys, immunodeprimits i embarassades), àmbits sanitaris i sociosanitaris i casos greus, els tres grups en els quals se centrarà la vigilància dels casos. El diagnòstic de pacients amb símptomes lleus compatibles amb Covid-19 es realitzarà segons les necessitats de maneig clínic d’aquest.

Les estructures extraordinàries de vigilància i control posades en marxa durant la pandèmia –recorda el ministeri en un comunicat– es mantindran operatives per a monitorar indicadors clau que permeten detectar precoçment canvis en la situació que puguen requerir reimplantar mesures de control.

Aquesta estratègia seguirà en vigor mentre no es produïsca un canvi significatiu en la tendència que indique una circulació no controlada del SARSCoV-2 o bé un canvi en la situació epidemiològica que requerisca restablir mesures de vigilància i control a proposta de la Ponència d’Alertes i Plans de Preparació i Resposta.

Articles relacionats