UN ESTUDI VINCULA A “MASTER CHEF” AMB UN ENALTIMENT SUBLIMINAL DE LA IDENTITAT NACIONAL

Segons ha informat la institució acadèmica en un comunicat, a l’estudi l’investigador detalla, atenent que la gastronomia és “part indiscutible” de la cultura “sobre la qual s’edifica actualment la identitat” i tenint en compte la forta penetració de la televisió d’entreteniment, la selecció de l’escenografia, dels comensals participants i dels llocs de realització dels capítols de ‘MasterChef’ s’han fet “per a adaptar i legitimar un nou discurs de la nació espanyola”.

‘MasterChef’ és un format que s’ha emès en 145 països, i ha aconseguit, en termes generals, una elevada audiència. El format original es remunta a 1990, per la BBC. El ‘MasterChef’ que ha començat el 10 d’abril de 2013 a TVE és, per tant, l’adaptació a escala espanyola d ‘un format televisiu global. Segons Peris, este procés, la globalització, es fa mitjançant la selecció d’elements i missatges “que puguen legitimar un determinat discurs televisiu en una societat concreta”.

Al ‘MasterChef’ de TVE, explica Àlvar Peris, “es barregen trets de la modernitat global amb altres de perfil més tradicional associats a una concepció conservadora i unitarista” del nacionalisme espanyol. La ‘Marca España’, la presència de l’exèrcit espanyol en el programa dos vegades o la selecció d’espais i paisatges identificats com a “part indiscutible d’una determinada idea d’Espanya per una àmplia part de la ciutadania”, són els tres elements sobre els quals pivota l’argumentació de l’investigador de la Universitat.

A més, alguns dels capítols de ‘MasterChef’ “han servit per a fer homenatges a institucions o col·lectius que han estat històricament associats a la nació espanyola en la seua vessant més tradicionalista i conservadora, com són l’Exèrcit, el món dels bous o l’Església”.

L’estudi ha estat publicat el mes de novembre passat en la Revista de Recerca i d’Anàlisi de la Societat, editada per la Societat Catalana de Comunicació.

El capità ha explicat les campanyes “per la pau i l’estabilitat”, segons assenyala l’estudi, existents en aquell moment a l’Afganistan, el Líban i Mali, i els concursants “van escoltar diverses arengues per part del jurat apel·lant a l’esforç i el sacrifici dels soldats, abans d’apujar als carros de combat que els traslladarien a l ‘interior de la base”.

La segona temporada de ‘MasterChef’ va incloure una visita a la base naval de Trencada, on els concursants van cuinar per més de dos-cents marins a bord del ‘Joan Carles I’, el vaixell insígnia de l’armada. “La prova ha estat un publireportatge de l’equipament de la marina espanyola, amb el desplegament d’helicòpters, vehicles amfibis i llanxes al compàs d’una música èpica. En esta ocasió, la presentadora ha recordat als concursants, i de passada també als espectadors, que l’armada espanyola és una de les més antigues del món. Al crit de ‘Trenquen files’, els aspirants a millor cuiner van poder descansar i agrair als soldats les seues votacions”, segons l’estudi.

Front a esta imatge d’Espanya, els dos primers anys de ‘MasterChef’ no es va gravar cap programa a Catalunya, i “hi ha una sobrepresència de Madrid i els seus voltants”, amb set visites a llocs com la T4 de Barajas, el Teatro Real, la Gran Via, la vila d’Aranjuez i alguns dels hotels més selectes de l’àrea. En este sentit, l’autor apunta que esta elecció “segurament aconseguix patrocinis interessants per al programa, però no podem negar que la localització espacial pot associar-se amb la reproducció de certs estereotips”.

Els extreballadors de RTVV obrin un conflicte amb la Unió de Periodistes