PSOE, Podemos i En Comú “negocien” des de la trona del Congrés

El secretari general de Podemos, Pablo Iglesias, ha aprofitat el torn de debat amb el seu propi grup, Units Podem-En Comú-En Marea, durant el Ple de la moció de censura, per a tornar a llançar al Congrés una oferta d’entesa al PSOE per a “construir un futur diferent”.

La seua oferta ha sigut secundada pel líder de Catalunya en Comú, Xavier Domènech, que ha demanat als socialistes que facen un pas més en el seu reconeixement de la “plurunacionalitat” d’Espanya i no ho limiten només a una plurinacionalitat cultural. “Vostès saben que no és un problema només de plurinacionalitat cultural”, ha dit.

Iglesias, en el seu torn, ha admès que el PSOE ha fet “grans avanços” amb el fet que Pedro Sánchez haja reconegut “que Espanya és un país de països i Catalunya és una nació”. “Potser tenim solucions diferents, nosaltres som partidaris del referèndum i vostès no, però crec que que podem compartir el diagnòstic”, ha dit.

El líder de Podem, que ha provat així de marcar el terreny al PSOE just abans que intervinguera el portaveu socialista, José Luis Ábalos, ha posat el seu propi grup confederal com a exemple que és possible entendre’s respectant les diferències.

D’entrada, ell ha reconegut que de vegades Podem ha pogut “equivocar-se en les formes”, però ha afegit que ha mirat que no torne a passar, i ha demanat al PSOE que no s’equivoque en estes formes i que done una oportunitat al futur d’Espanya.

Així, ha assegurat als socialistes que ell sempre respecta “les correlacions” i és conscient que hui el PSOE té més escons d’ell. També ha dit comprendre que el PSOE “no té encara una situació que els permeta anar més enllà de l’abstenció”, però els ha demanat que convertisquen esta abstenció en reflexió per a poder posar-se d’acord més endavant.

El PSOE retrau a Podem que ha donat suport a Rajoy

El PSOE ha retret este dimecres Podem que, amb la seua moció de censura contra el president del Govern, Mariano Rajoy, estiga aconseguint el resultat contrari al buscat, perquè el debat acabarà, la moció es rebutjarà i Rajoy eixirà “reforçat” per haver superat una prova difícil.

El portaveu parlamentari provisional del PSOE, José Luis Ábalos, ha expressat els “dubtes” del seu grup respecte als motius reals d’esta iniciativa, que sospiten que està més dirigida a buscar protagonisme entre els electors d’esquerra després de la victòria de Pedro Sánchez en les primàries del seu partit, com reflectix un document intern de la formació morada que ha citat Ábalos, en el qual Podemos admet que ara la prioritat “no és tant fer fora el PP” com mantindre’s al capdavant de l'”ona d’indignació” contra el PP.

En un clar intent de marcar distàncies amb Podemos, Ábalos ha aprofitat l’ambigüitat de Podem respecte del dret a decidir per a instar-li a què aclarisca quina és la seua idea d’este país. “Espanya és per a vostè una cosa superior i diferent a 17 Comunitats Autònomes? Té Espanya identitat pròpia? L’Estat espanyol, té territori o és només un entramat administratiu de gestió?”, ha preguntat Ábalos, qui ha deixat clar que el PSOE està “compromès” amb fer complir la llei per a “impedir” qualsevol iniciativa que contribuïsca a “trencar” Espanya i l’Estat de Dret.

Ábalos ha recollit el guant que ha llançat Iglesias per a iniciar una etapa de col·laboració entre els dos partits, però no s’ha referit a la possibilitat que els socialistes presenten en el futur una nova moció de censura contra Rajoy, sinó a sumar majories al Parlament actual per a derogar les polítiques del PP.

Enfront del discurs de Podem que advoca per posar fi al que denomina ‘el règim de la Transició’, Ábalos ha reivindicat els últims 40 anys com el millor període de la Història d’Espanya i que van començar amb la finalitat de les dos Espanyes irreconciliables de “vencedors i vençuts”.

Articles relacionats