.
– La cinquena edició de les Jornades Javier Abil uneix història, activismes i la celebració dels 20 anys del primer Beach Pride per a frenar els discursos d’odi.
Gandia, Redacció, 14 de setembre de 2026, 10.30 h
L’Ajuntament de Gandia i el Col·lectiu de Lesbianes, Gais, Transsexuals i Bisexuals de la Safor-Valldigna (CLGS) han presentat la cinquena edició de les Jornades Javier Abil, una cita ja consolidada a la comarca per a la reflexió, la visibilització i la defensa dels drets LGTBI. Enguany, el fons de les trobades se centra en la recuperació de la memòria històrica del col·lectiu com a eina fonamental davant el repunt dels discursos d’odi.
La regidora delegada d’Igualtat, Diversitat i LGTBI, Maribel Codina, i el coordinador general del CLGS, Ximo López, han definit el programa d’actes com un pilar per a evitar que la història i les lluites passades caiguen en l’oblit. Codina ha remarcat l’origen de la iniciativa, mantinguda en homenatge a Javier Abil, víctima d’un crim homòfob que no va rebre el reconeixement judicial adequat de l’agreujant d’homofòbia, destacant que aquestes jornades, sumades a la placa commemorativa del parc Marcelino Pérez, “reivindiquen la memòria i reconeixen aquelles persones que han contribuït a avançar en drets i llibertats“.
Per la seua part, Ximo López ha posat l’accent en la necessitat de generar espais de reflexió combatius davant la violència verbal i social creixent: “A Gandia i en altres territoris es continua detectant un augment de situacions de rebuig; per això cal continuar promovent la visibilitat, la sensibilització i la defensa dels drets.”
Un cartell divers amb figures de referència
La programació d’aquesta cinquena edició reunirà figures rellevants de l’àmbit polític, històric i social:
Mónica Oltra: L’advocada, mediadora i exvicepresidenta de la Generalitat Valenciana oferirà una anàlisi sobre l’evolució de les polítiques de diversitat i els reptes actuals.
Vicent Lloret: L’historiador i divulgador centrarà la seua xarrada en Galceran de Borja, germà de Sant Francesc de Borja i una de les primeres persones documentades per la Inquisició per motius d’orientació sexual, recuperant una figura clau però invisibilitzada de la història local.
Taules de reflexió i educació: Comptarà amb les veus de Lara Carbó (Consell de Dones Rurals de la Safor), Mireia Feixas i Mar Ónega (Infermeres Feministes) i José Miguel Garre (Mister Gay Comunitat Valenciana 2026 i cap d’estudis), qui abordarà els referents LGTBI a les aules.
Conducció de l’acte: Anirà a càrrec de l’influencer trans i col·laborador de mitjans com Vanity Fair o Vogue, Darío Gael.
El punt final de la programació tindrà lloc el pròxim 20 de setembre amb una festa commutativa que celebrarà el 20é aniversari del primer Gandia Beach Pride, celebrat el 2006 com un esdeveniment pioner en la visibilització del col·lectiu a la comarca.



