Les estadístiques de Caritas-Gandia apunten a una cronificació de la pobresa

El número de persones que han rebut algun tipus d’atenció a Caritas Gandia ha disminuit en 2016 respecte de l’any anterior, de 3094 a 2680. L’indicador, que aparentment podria ser “esperançador”, segons els responsables de Caritas, no ho és, perquè amb les dades de l’entitat humanitària, molts immigrants residents a Gandia han marxat als seus països a causa de la crisi, mentre que la xifra de gandians atesos no ha parat de pujar fins pràcticament equiparar-se a la dels estrangers, de forma que el 48% dels atesos en 2016 a Caritas Gandia eren espanyols, i la resta estrangers. 

Altre dels indicadors que dilueix els motius d’esperança és la cronificació de la pobresa. Segons les dades de Caritas, en 2015 el número de persones que requrien atenció periódica era del 70%, i la resta ho feia de forma esporàdica. En 2016 eixe percentatge ha augmentat fins al 87%, el que indica que cada vegada més gent entra en una situació d’exclusió a la que no troba més eixida que acudir a les organitzacions humanitàries. Eixa dada és per a Caritas un motiu d’alarma pel fet que quan les persones arriben al nivell d’exclusió, resulta molt difícil abandonar eixa situació. L’única cosa que pot fer Caritas és “acompanyar” a través dels seus centres d’atenció, programes d’ocupació, reforç escolar i programes de persones sense llar. 

De les 2.680 persones ateses en 2016 a Caritas Gandia, 373 ho van ser al centre d’acollida, i 2.068 s’han beneficiat de l’economato. La resta ha estat beneficiar de programes com el de persones sense llar o el d’ocupació.

Reacció política

El coordinador general d’EUPV, David Rodríguez, ha valorat de manera “absolutament alarmant” les dades fetes públics per Cáritas sobre la pobresa en el País Valencià durant 2016. Per a Rodríguez, aquest informe demostra, una vegada més, “l’important impacte negatiu que estan provocant les polítiques del PP des que va arribar al Govern central en 2011” i ha exigit al Consell i, en concret, a la consellera i vicepresidenta Mónica Oltra, que tinga en compte aquestes xifres “per a exigir més finançament a l’Executiu de Mariano Rajoy, així com que bona part del pressupost de la Generalitat servisca per a augmentar la despesa social i corregir aquestes polítiques que entre el PP i Ciutadans estan portant endavant en Madrid”.
Un altre punt que ha destacat el màxim dirigent de la formació d’esquerres és que aquest informe demostra que la política de la patronal, absolutament acordada amb el PP, ha portat a una retallada en els salaris. És a dir, “per primera vegada en la història el tenir ocupació no implica, ni molt menys, el tenir garantida la subsistència i arribar a fi de mes”, ha indicat Rodríguez, qui ha afegit que cada vegada són més els llocs de treball “amb salaris de misèria que l’única cosa que fan és millorar el benefici i la taxa de enriquiment dels empresaris enfront d’una retallada salarial cada vegada més evident”.
“És per açò pel que des d’EUPV exigim que el Consell i, molt especialment la vicepresidenta Mónica Oltra, a través de la seua Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives, tinga en compte aquest informe per a exigir més finançament al Govern central, així com que augmente i agilite els tràmits administratius per a pal•liar la situació per la qual passen aquestes famílies i que bona part del pressupost de la Generalitat servisca per a augmentar la despesa social i corregir aquestes polítiques que entre el PP i Ciutadans estan portant endavant a Madrid”, ha dit el coordinador.
Finalment, David Rodríguez ha recordat a més que els Pressupostos Generals de l’Estat que han pactat aquests dos partits polítics per a 2017 “deixen una retallada de 5.800 milions d’euros en inversió pública i l’abonament de prop de 32.000 milions d’euros només en interessos financers a la banca alemanya”. “Amb aquestes xifres és absolutament impossible que la situació d’Espanya i, en concret, la del País Valencià, millore i que les persones visquen en condicions dignes”, ha manifestat.
Per açò, “des d’EUPV exigim al govern de la Generalitat que prenga cartes en l’assumpte de manera radical i es plante davant el Govern que dirigeix Mariano Rajoy per a dir prou a aquests pressupostos antisocials que porten a la pobresa extrema a tants valencians i valencianes”, ha conclòs.

Articles relacionats