Aliança històrica: Gandia rep per primera vegada una obra en depòsit del Museu del Prado

. 

– El quadre «Sant Francesc de Borja», una obra de 1878 signada per Francisco Díaz Carreño, s’incorpora al Museu de les Clarisses gràcies a un projecte de restauració finançat pel consistori

GANDIA, redacció · 28 d’octubre de 2026 (11:45 h)

Fita cultural històrica per a la capital de la Safor. Gandia s’ha convertit en una de les poques ciutats afortunades a acollir una obra en depòsit del Museu Nacional del Prado. Es tracta de l’oli sobre llenç “Sant Francesc de Borja”, una peça datada cap a 1878 i realitzada pel pintor Francisco Díaz Carreño, que des d’ara mateix ja pot ser visitada pel públic al Museu de les Clarisses.

Gandia Prado 1 1

L’arribada d’aquesta peça ha estat possible gràcies a la implicació directa de l’Ajuntament de Gandia, que ha assumit íntegrament les despeses de restauració i transport necessàries per a rescatar el quadre dels magatzems de la gran pinacoteca nacional, on romania inèdit fins al moment.

Una aliança estratègica amb la gran pinacoteca espanyola

Durant la presentació de la incorporació, l’alcalde de Gandia, José Manuel Prieto, ha posat en valor la magnitud d’aquesta fita per al patrimoni local i la projecció turística i cultural de la ciutat:

“És importantíssim que el Prado estiga a Gandia. Això ens situa i referència des de la Comunitat Valenciana. Hi ha molt poques ciutats que tinguen obres en depòsit del Prado. Gandia i el Prado, una aliança forta”, ha remarcat l’alcalde, manifestant la voluntat que aquesta col·laboració tinga continuïtat en el futur.

Per la seua banda, la responsable del Servei de Depòsits del Museu del Prado, Luz Pérez, ha celebrat el resultat del projecte conjunt:

“Al Prado estem molt contents perquè Gandia ha fet possible la recuperació d’aquesta obra, que estava als magatzems i que, d’una altra manera, no hauria vist la llum. Ara estarà exposada i totes les persones de la ciutat podran veure-la”, ha apuntat, tot desitjant que aquest siga només el primer de molts intercanvis.

Retrobament amb la figura del IV Duc

La regidora de Cultura, Balbina Sendra, ha recalcat el profund valor simbòlic que té el quadre per a la ciutat, atesa la figura de sant Francesc de Borja, IV duc de Gandia i posterior general de la Companyia de Jesús, la petjada de la qual defineix gran part de la història, l’art i la identitat gandiana. L’aposta del consistori respon precisament a la necessitat d’acostar al conjunt de la ciutadania peces d’incalculable valor que fins ara romanien inaccessibles als grans museus estatals.

Amb aquesta incorporació de luxe, el Museu de les Clarisses reforça el seu atractiu patrimonial i consolida Gandia com un referent cultural de primer ordre en l’escena valenciana.

Articles relacionats