L’alcaldessa de Gandia, Diana Morant; la regidora delegada de Polítiques Econòmiques, Alícia Izquierdo, i el coordinador general d’Economia i Hisenda, Salvador Gregori, han presentat els pressupostos municipals de 2018 que que este dijous han estat aprovats al ple municipal i que han realitzat amb els vots de PSPV i Més Gandia, l’abstenció fe Ciutadans i el vot en contra de PP.
Diana Morant ha recordat que “si bé els primers pressupostos van ser els més difícils de la història de Gandia, els de 2017 van ser els de la generació d’oportunitats i els de 2018 els hem anomenat els del renaixement per la progressiva recuperació econòmica del consistori i per tant, la recuperació de les relacions amb els proveïdors, les empreses i la resta de la ciutadania. La feina d’un equip de govern valent ha estat el que ha produït el miracle econòmic de la ciutat. Arribem per posar solució als problemes de la ciutat amb honestedat. El mèrit és de totes les persones del govern i la ciutadania que han fet possible aquest renaixement econòmic“, ha declarat l’alcaldessa.
En total, el pressupost de 2018 comptarà amb ingressos per valor de 83,5 milions d’euros i amb despeses per valor de 81,2 milions, amb el que s’aconsegueix un superàvit de 2,3 milions d’euros que servirà per a seguir reduint el deute de la ciutat. Pel que fa al passat any, el pressupost es redueix, ja que no s’ha de fer front a sentències judicials que van haver de ser finançades i pagats mitjançant el Fons d’Ordenació
“S’han acabat els pufos judicials que vam heretar de quan Gandia estava governada pel Partit Popular i podem començar aquest any a pagar el deute a llarg termini. Els pressupostos que presentem hui són els del Renaixement perquè reflecteixen responsabilitat, l’atenció a les persones més necessitades; i la credibilitat i rigor. Uns pressupostos de l’honradesa que, al cap i a la fi, milloren la vida dels nostres veïns i veïnes“.
Per la seua banda, la regidora de Polítiques Econòmiques, Alícia Izquierdo, ha ressaltat que, amb aquests pressupostos, legals, realistes i de gestió responsable, “es demostra que els governs d’esquerres plurals gestionem millor que la dreta. I ho fem amb fets, no amb titulars. Ho hem demostrat després de 3 pressupostos on el nostre segell s’ha notat en les polítiques“. I ha posat com a exemple que per primera vegada en la història de la ciutat es preveu una partida de 200.000 € per als pressupostos participatius per als que dilluns que ve comencen les votacions.
“Uns pressupostos que donen prioritat a les persones, amb polítiques socials, educatives o verds. Per primera vegada hi ha una partida per a polítiques cap a la Infantesa. Contemplen la Igualtat, la Diversitat… A més, tots els sectors de la societat i els seus col·lectius estan contemplats, sense distincions ni partidisme“.
Izquierdo també ha ressaltat la partida de 100.000 € per acabar de pagar el deute amb la Mancomunitat de Municipis de la Safor que permetrà iniciar les negociacions per tornar a formar part de l’ens comarcal, del qual va eixir el govern anterior. “Perquè no s’entén Gandia sense la comarca, ni la comarca sense la seua capitalitat“.
Finalment, ha agraït a les administracions superiors, Consell, Diputació de València, Govern de l’Estat i la Unió Europea, les ajudes econòmiques que permeten que, “amb un pressupost de 83 milions, traiem endavant moltes més inversions de les previstes, gràcies als nostres projectes, que sempre estan molt ben valorats”.
En la seua intervenció, Salvador Gregori ha explicat que la despesa corrent s’ha reduït en prop de 6 milions d’euros en haver liquidat les factures extrapressupostàries i prop de 3 milions d’euros d’IPG. Pel que fa als interessos, el coordinador general d’Economia i Hisenda ha destacat que “la partida es redueix un 24% a l’haver normalitzat la situació amb els bancs” i ha recordat que “l’augment del deute financer s’ha degut a sentències judicials que hem hagut de complir per les males gestions del PP com ha estat el cas del pàrquing del Prat i que ens han obligat a recórrer al Fons d’Ordenació“.
En aquest pressupost s’acabarà de pagar els 72 milions d’euros de tot el deute a proveïdors heretat del PP i es liquidarà tot el deute pendent d’IPG.
El govern acabarà 2.018 amb 60 milions d’euros de deute menys del que va rebre; i en els pressupostos de 2019 hi haurà partides suficients per a deixar-la en 70 milions menys. Una vegada liquidat tot el deute comercial, aquest any s’inicia el pagament del deute als bancs.
“Podem dir que som el primer govern de la història de Gandia que acabarà la seua legislatura amb menys deute del que va trobar quan va entrar. Torró i el seu equip van fer tant de mal a les arques municipals d’aquest ajuntament, que per compensar els quatre anys del seu mandat hauran de passar tres legislatures”, afirma Morant.
La partida de Benestar Social, inclou 2,5 milions d’euros. S’ha passat del 2,3% del pressupost de l’any 2017 al 3,02% del pressupost d’aquest any. Tenint en compte les ajudes i subvencions que es rebran d’instàncies superiors com són la Generalitat o la Diputació, aquesta partida s’elevarà d’una manera molt significativa.
Mantenen els compromisos amb totes les entitats socials, culturals, esportives. Totes ja ha cobrat la subvenció perquè estaven previstes les mateixes partides que l’any passat.
Els comptes continuen desenvolupant polítiques de generació d’ocupació. Els pressupostos estipulen 2,5 milions d’euros en partides que impulsen i dinamitzen l’economia d’aquesta ciutat, com Turisme i Promoció Econòmica a més de la gestió de prop de 2 milions d’euros procedents de la Generalitat per plans d’ocupació
La seguretat ciutadana i les polítiques de Mobilitat estan garantides amb l’aportació municipal de 8,8 milions d’euros, és a dir el 10,9% de tot el pressupost municipal.
Els serveis bàsics segueixen sent un dels objectius principals d’aquest govern i per això aquest pressupost aporta 18,6 milions d’euros, que inclou neteja, recollida d’escombraries, parcs públics, enllumenat públic, etcètera, és a dir el 22, 9% de tot el pressupost de la ciutat. Totes les partides de Serveis Bàsics s’incrementen
“Creïbles i rigorosos”
Són els tercers pressupostos “legals” després dels dos pressupostos il·legals del PP i d’un pressupost prorrogat el 2015. Són legals perquè inclouen l’obligatorietat de pagar totes les obligacions de l’Ajuntament.
Finalment, també s’ha fet referència al capítol d’inversions. Malgrat els límits que imposa el Pla d’Ajust, la iniciativa inversora de l’Ajuntament no ha decaigut i aquest any aquest capítol suma 3,6 milions d’euros. Uns diners que es destinarà a millorar infraestructures viàries (rotonda del polígon Alcodar) i la mobilitat (carrils-bici), adequació de carrers, millores significatives en les instal·lacions esportives municipals, millora del patrimoni històric (Morabit, Castell de Bairén, Teatre Serrano…) i tot un seguit d’inversions menors que afavoriran el benestar dels ciutadans de Gandia.


