Gandia blinda el seu futur contra les riuades amb la renaturalització del Barranc de Beniopa

– L’actuació de 2,5 milions d’euros és el primer pas del Pla Director que mobilitzarà 11 milions fins a 2035 per a reforçar la infraestructura verda i la prevenció d’inundacions.

Gandia, Redacció , 14 de setembre de 2026, 11.00 h

L’Ajuntament de Gandia ha completat amb èxit el projecte de renaturalització del Barranc de Beniopa, una intervenció clau destinada a reduir el risc d’inundacions en el municipi i ampliar la xarxa d’infraestructura verda urbana.

Gandia barranc beniopa 2026

Les obres, que han sigut visitades aquest matí per l’alcalde, José Manuel Prieto, la regidora de Medi Ambient, Alícia Izquierdo, i el director general de Medi Natural, Daniel Muñoz, suposen la recuperació ambiental i hidrològica d’aquest espai natural per a millorar la seua capacitat de retenció i laminació de les aigües davant d’episodis de pluges torrencials.

El projecte ha comptat amb una inversió de 2,5 milions d’euros, finançats majoritàriament (més de 2,38 milions) per la Fundación Biodiversidad mitjançant els fons europeus NextGenerationEU, juntament amb l’aportació municipal. Les tasques han combinat l’eliminació d’espècies invasores, la reforestació amb vegetació de ribera i la connexió amb la bassa de laminació de Beniopa. Aquesta combinació permet no sols frenar l’erosió i afavorir la infiltració de l’aigua, sinó integració del barranc en l’Anella Verda de Gandia com un nou espai d’ús ciutadà.

Anticipació i un full de ruta a deu anys vista

L’alcalde, José Manuel Prieto, ha destacat que aquesta intervenció respon a “una política pública sostinguda en el temps, basada en la planificació, la inversió i la prevenció”, recordant que la ciutat ha destinat més de 40 milions d’euros en les darreres dos dècades a infraestructures hidràuliques i col·lectors pluvials.

Gandia barranc beniopa 2026 2

Per la seua banda, la regidora Alícia Izquierdo ha subratllat la visió de futur de l’executiu local: “Gandia va ser conscient abans de la DANA de la necessitat d’actuar sobre el barranc per a protegir la ciutat i les persones”. Aquesta planificació prèvia es consolida en el Pla Director del Barranc de Beniopa, un full de ruta que guiarà les intervencions en tota la conca durant la pròxima dècada.

El director general de Medi Natural, Daniel Muñoz, ha recalcat la importància d’actuar sobre el conjunt de la conca abans que l’aigua arribe al nucli urbà. Així mateix, el pla s’integra en l’estratègia global de la ciutat fins a l’any 2035, període en el qual es preveu mobilitzar 11 milions d’euros en projectes com un nou tanc de tempestes a la platja i un sistema d’alerta primerenca davant d’emergències climàtiques.

Fotografies, Natxo Francés

Articles relacionats