LES MANCOMUNITATS VALENCIANES EXIGEIXEN MÉS RECONEIXEMENT I FINANÇAMENT ESTABLE PER A GARANTIR ELS SERVEIS ALS MUNICIPIS

. 

– Onze mancomunitats i més d’un centenar de representants es reuneixen a Tuéjar per a reclamar més recursos, reforçar la cooperació entre territoris i reivindicar el paper d’aquestes entitats supramunicipals.

TUÉJAR, redacció | 31 d’octubre de 2026 | 11.00 h

La Mancomunitat de Municipis de la Safor ha participat en la Trobada de Mancomunitats Valencianes, celebrada el passat dimecres 21 d’octubre a Tuéjar, als Serrans, on onze entitats supramunicipals i més d’un centenar de representants polítics i professionals han alçat la veu per a reclamar un major reconeixement institucional i un sistema de finançament estable que garantisca la continuïtat i la qualitat dels serveis mancomunats.

La jornada, organitzada amb la participació de les mancomunitats de l’Alto Túria, que commemora el seu 50é aniversari, i de la Ribera Alta, que celebra els seus 30 anys, va reunir representants de diferents punts del territori valencià amb l’objectiu de compartir experiències, intercanviar bones pràctiques i reforçar la col·laboració entre administracions.

Durant el matí, els diferents serveis i departaments es van distribuir per àrees de treball per a posar en comú iniciatives, buscar solucions a problemàtiques compartides i establir noves vies de cooperació entre professionals que desenvolupen la seua tasca en municipis amb necessitats similars.

Finançament estable i més autonomia

Una de les principals reivindicacions de la trobada va ser la necessitat de dotar les mancomunitats de recursos econòmics propis i estables. La presidenta de la Mancomunitat de la Ribera Alta, Paqui Momparler, va defensar que aquestes entitats necessiten un finançament que els permeta garantir la igualtat d’oportunitats entre els municipis, sense dependre exclusivament de les aportacions dels ajuntaments ni de les convocatòries puntuals de subvencions.

En la mateixa línia, el president de la Mancomunitat de l’Alto Túria, Rafael Darijo, va reclamar un major reconeixement institucional per a unes estructures que consideren fonamentals en la prestació de serveis i en la vertebració del territori.

La cooperació davant les emergències climatiques

La resposta conjunta davant les emergències climàtiques també va ocupar un lloc destacat en la jornada. En aquest sentit, la Mancomunitat de l’Horta Sud va retre homenatge al voluntariat que va col·laborar entre municipis durant la DANA de 2024 i va expressar el seu suport a les persones afectades per la DANA Adam.

La trobada va concloure amb el compromís de traslladar les principals reivindicacions i propostes a un document estratègic que es farà arribar a la resta de mancomunitats, les diputacions provincials i la Generalitat Valenciana.

TROBADA MANCOMUNITATS 2026 1

Amb aquesta iniciativa, les mancomunitats busquen reforçar la seua veu davant les administracions i consolidar un model de cooperació supramunicipal que permeta oferir serveis de qualitat, especialment als municipis amb menys recursos, i avançar cap a un territori més cohesionat i amb més igualtat d’oportunitats.

La participació de la Mancomunitat de la Safor en aquesta trobada reafirma la importància de la col·laboració entre territoris per a afrontar reptes comuns i defensar el paper dels serveis públics de proximitat.

Articles relacionats