L’Any de Jaume I a Gandia: un viatge al segle XIII per a descobrir les arrels de la ciutat

. 

– Un mes d’octubre replet de conferències d’obertura, visites als secrets de Bairén, espectacles poètics i un ampli programa educatiu per a celebrar els 750 anys de la mort del Conqueridor.

GANDIA | Redacció, dilluns, 28 de setembre de 2026 – 10:00 h

Gandia es prepara per a fer un viatge fascinant en el temps. Amb motiu del 750 aniversari de la mort de Jaume I, la ciutat ha dissenyat una ambiciosa i multidisciplinària programació per a tot el mes d’octubre que busca desglossar la figura del monarca i la seua empremta decisiva en la creació del poble valencià i els orígens del municipi.

Gandia Jaume I 750

La iniciativa, impulsada per les regidories d’Educació, Cultura i Patrimoni de l’Ajuntament de Gandia, compta amb el suport acadèmic del CEIC Alfons el Vell, el Centre Internacional de Gandia de la Universitat de València (UV) i el Museu Arqueològic de Gandia (MAGa).

Història viva: educació, poesia i el misteri de Bairén

Més enllà dels acadèmics, la commemoració vol calar en el dia a dia de la ciutadania. Les àrees d’Educació i Política Lingüística han preparat unitats i recursos didàctics adaptats per als col·legis de la ciutat, acompanyats de rutes literàries i educatives per als més joves.

El patrimoni local tindrà un paper protagonista:

El Castell de Bairén: Lloc clau en la conquesta de 1240, serà el centre d’atenció amb visites guiades i una exposició exclusiva de restes arqueològiques del segle XIII trobades a la vall.

Música i poesia andalusina: El 7 d’octubre, el Palau Ducal obrirà el cicle amb l’espectacle Poemes de la Mitja Lluna, una proposta poètica i musical amb instruments medievals recuperats per a posar en valor la diversitat cultural de l’època.

Calendari imprescindible de l’octubre cultural

Dimecres 7 (20:00 h – Palau Ducal): Obertura institucional i espectacle musical Poemes de la Mitja Lluna.

Dijous 8 (19:00 h – MAGa): Exposició de troballes del segle XIII a Bairén i ponència de Joan Negre sobre la vall abans de la conquesta.

Dimecres 14 (19:30 h – UV Gandia): Vicent Baydal analitza l’autogovern i la nomenclatura dels càrrecs forals.

Dijous 15 (19:30 h – UV Gandia): Sandra Bernabéu s’endinsa en «Les dones de Jaume I: entre l’amor i la política».

Divendres 16 (19:30 h – UV Gandia): Conferència de Frederic Aparisi sobre els orígens fundacionals de Gandia.

Dissabte 17 (11:00 h – Pl. Escola Pia): Ruta guiada per la Gandia fundacional a càrrec d’Alicia Vendrell.

Dimecres 21 (19:30 h – UV Gandia): Marina Blasco aborda la colonització feudal en clau femenina.

Divendres 23 (19:30 h – UV Gandia): Ferran Garcia-Oliver dibuixa el retrat humà i polític de Jaume I.

Dissabte 24 (11:00 h – Base de Bairén): Expedició i visita guiada al Castell de Bairén amb Joan Negre.

Dimarts 27 (19:30 h – UV Gandia): Vicent Minyana debat sobre la necessitat de recuperar el dret civil valencià.

Dijous 29 (19:30 h – MAGa): C. Navarro Oltra rescata la memòria dels intel·lectuals musulmans de la Safor.

Divendres 30 (19:30 h – MAGa): Conferència de cloenda a càrrec de David Garrido Valls sobre el llegat del monarca.

Articles relacionats