Gandia reivindica una joventut protagonista i amb veu pròpia en el Dia Internacional de la Joventut

– El Consell dels Joves i els corresponsals juvenils reclamen solucions per a l’habitatge, millores en els centres educatius enfront del canvi climàtic i més recursos en salut mental durant un acte institucional a la plaça Major.

Gandia, redacció, 12 d’agost de 2026

L’Ajuntament de Gandia ha celebrat aquest dimecres, 12 d’agost, el Dia Internacional de la Joventut amb un acte institucional celebrat a la plaça Major. Representants del Consell dels Joves de Gandia —encapçalats pel seu president, Christian Trotonda, i la vocal Nerea Ferrer— i els corresponsals juvenils Yassir Elanani i Facundo González han estat els encarregats de llegir un manifest que posa el focus en les necessitats actuals del col·lectiu.

Gandia Joventut 2
Fotografia Àlex Oltra

Sota la màxima de «no volem que es parle de la joventut sense comptar amb la joventut», el text ha reivindicat que les seues demandes es converteixen en polítiques, pressupostos i actuacions reals, remarcant el seu paper com a ciutadans del present i no només del futur.

Principals reivindicacions: Habitatge, educació i clima

Durant la lectura del manifest, s’han detallat les preocupacions centrals de les persones joves de la ciutat:

Emancipació i treball: Dificultats d’accés a un habitatge digne, precarietat laboral i necessitat de salaris suficients per a desenvolupar un projecte de vida.

Centres educatius i canvi climàtic: Urgència d’adaptar els col·legis i instituts amb climatització adequada, aïllament, millor ventilació, refugis climàtics, patis més verds i més zones d’ombra.

Més serveis públics i oci accessible: Millora del transport públic entre barris, la platja i municipis veïns, així com el reforç de descomptes com la targeta 12/35 i bons esportius o culturals.

Salut mental: Sol·licitud per a ampliar la capacitat i professionals del programa municipal «Parlem» d’atenció psicològica gratuïta i confidencial.

L’Alqueria Laborde duplica la seua activitat

El manifest ha posat en valor el paper de l’Alqueria Laborde com a espai de trobada i oci educatiu. Durant el primer semestre de 2026, el centre juvenil va registrar 8.583 visites, destacant un increment del 145 % en la freqüentació de joves d’entre 14 i 18 anys respecte a l’any anterior. A causa d’aquest augment, el Consell ha sol·licitat millores en la climatització i el manteniment del jardí de l’edifici, així com una plantilla estable al departament.

Ajudes per al carnet de conduir i reconeixement a «La Veu Jove»

L’acte institucional ha servit també per a lliurar diferents ajudes i reconeixements municipals:

Ajudes al permís de conduir: S’han entregat tres premis de 500 euros cadascun a joves nascuts el 2008 per a sufragar les despeses del carnet de conduir. Les guanyadores d’aquesta edició han sigut Leyre Lorente Miñarro, Estrella Cristina Ripoll dos Santos i Laia Pérez Iglesias.

Guanyador de «La Veu Jove»: L’artista de Xeraco Borja Casany ha rebut el premi de la segona edició d’aquest concurs de talent musical jove de mans de la regidora de Joventut, Immaculada Rodríguez, i del president del Consell dels Joves, Christian Trotonda.

Articles relacionats