.
– Conselleria justifica la tisorada per una baixa matrícula que el centre considera “excepcional”
REDACCIÓ, TAVERNES DE LA VALLDIGNA, 30 d’abril de 2026
L’IES Jaume II el Just ha manifestat el seu “ferm rebuig” davant la decisió de la Direcció General de Formació Professional de suprimir el Grau Superior de Desenvolupament d’Aplicacions Multiplataforma (DAM) en modalitat semipresencial. El centre educatiu exigeix a la Conselleria d’Educació una rectificació immediata per a evitar el desmantellament d’una oferta formativa que consideren estratègica.
Una “baixa matrícula” puntual que amenaça una dècada d’èxit
La Conselleria justifica la retallada basant-se en les xifres d’inscripció del present curs, on s’han registrat 11 alumnes. No obstant això, des de l’institut qualifiquen aquesta dada de “totalment excepcional” i recorden que, durant els darrers 10 anys, el cicle ha mantingut una mitjana de 30 alumnes, arribant fins i tot als 39 en el curs 2023-24. Segons el centre, un fet puntual no pot justificar la pèrdua d’un cicle tan consolidat.
L’únic referent tecnològic en 30 quilòmetres a la redona
L’eliminació d’aquest grau superior suposaria un colp dur per a la conciliació laboral i familiar a la Safor i la Ribera, ja que l’IES Jaume II el Just és l’únic centre que ofereix aquesta modalitat semipresencial en un radi de 30 quilòmetres. Les alternatives més properes se situarien a Carlet o Xàtiva, la qual cosa dificultaria l’accés a la formació tecnològica de l’alumnat adult de la zona.
A més, el centre remarca la “contradicció” de la Generalitat: mentre l’institut ha estat seleccionat per a programes d’innovació com Innovatec o Llança’t, la Conselleria pretén suprimir un dels cicles que més professionals aporta al sector tecnològic.
Onada de retallades en la Formació Professional pública
Aquest cas no és aïllat, ja que el govern de la Generalitat ha plantejat retallades en més de 100 cicles d’FP a tota la Comunitat Valenciana, afectant amb força la família d’Informàtica. Altres centres, com l’IES Veles e Vents de Gandia o l’IES l’Estació d’Ontinyent, també s’han sumat a les mobilitzacions per a defensar la qualitat de l’ensenyament públic i el desenvolupament socioeconòmic de les comarques.


